1. miejsce PRz Racing w klasyfikacji elektrycznej
W światowym rankingu FSAE zespół PRz Racing uplasował się na 1. miejscu wśród zespołów startujących w klasyfikacji elektrycznej w Polsce i jednocześnie na 114. miejscu spośród ponad 400 zespołów ze świata. Jest to niebywały sukces, ponieważ nasi studenci wraz ze swoim pierwszym bolidem elektrycznym rywalizowali z zespołami, które od wielu lat specjalizują się w tworzeniu konstrukcji elektrycznych.
PRz Racing to największe koło naukowe Politechniki Rzeszowskiej. Zrzesza 136 studentów naszej uczelni, ze wszystkich jej wydziałów. Zajmuje się budową bolidów wyścigowych w klasie Formuła Student na wzór Formuły 1.
Formuła Student
Formuła Student to największe zawody inżynierskie na świecie, w których bierze udział ponad 400 zespołów ze świata, w tym 13 z Polski. Konkurencja jest więc duża. Studenci startują w trzech klasyfikacjach: spalinowej, elektrycznej i autonomicznej. Zespoły przez cały rok przygotowują się do startów, które odbywają się od czerwca do września w 24 miejscach na całym świecie, w tym 15 w Europie. Głównym celem zespołów jest wybudowanie w rok bolidu, który będzie konkurencyjny dla innych drużyn, a następnie przejdzie bardzo wymagającą inspekcję techniczną i wyjedzie na tor, aby pokazać swoje dynamiczne możliwości. Na zawodach wykorzystywana jest interdyscyplinarna wiedza. Łącznie podczas zawodów realizowanych jest osiem konkurencji, które sprawdzają umiejętność odpowiedniego projektowania poszczególnych elementów i systemów bolidu, zarządzania całym projektem i jego finansami, a nawet stworzenia własnego biznesu z odpowiednią analizą rynkową. Największym wyzwaniem jest start i zebranie jak najlepszych not w pięciu konkurencjach dynamicznych.
Po wielu sukcesach osiągniętych w zawodach z bolidem spalinowym (w tym 1. miejsce w klasyfikacji generalnej bolidów w Czechach, co jest drugim tego typu osiągnięciem w polskiej historii Formuły Student) zespół podjął decyzję o budowie kolejnego bolidu, który będzie w pełni elektryczny. Decyzja ta wynikała z chęci rozwoju zespołu w całkiem nowych dziedzinach sztuki inżynierskiej oraz zgłębiania wiedzy na temat elektromobilności i nowych technologii. Tak powstał bolid PMT-06e. Bolid choć prosty w budowie, jest niezawodny i przełomowy. Przy jego budowie zespół współpracował z kluczowymi firmami związanymi z elektrycznymi pojazdami, wśród której można wymienić niewątpliwego lidera branży – firmę Tesla. Dzięki niej zespół pozyskał ogniwo do baterii, którą zastosowano w bolidzie, a także kontakt z gronem ekspertów.
Sukcesy zespołu
Już w pierwszych zawodach rozrywanych w Czechach zespół osiągnął niebywały na skalę całej Polski sukces – 1. miejsce w klasyfikacji Efficiency, która przyznawana jest zespołowi zużywającemu najmniej energii, a jednocześnie jadącemu z odpowiednio dużą prędkością podczas 22-kilometrowego wyścigu. Ponadto w chorwackiej edycji wyścigów zespół ze swoim pierwszym bolidem elektrycznym wywalczył 1. miejsce w konkurencji Business Plan Presentation, pokonując najlepsze zespoły z całego świata, które od wielu lat tworzą konstrukcje elektryczne. To tylko potwierdza słuszność decyzji o budowie bolidu elektrycznego, a także o tym, jak znakomicie studenci Politechniki Rzeszowskiej poradzili sobie z tym zadaniem.
Bolid PMT-07e
Plany zespołu pozostają w klasyfikacji elektrycznej. Następny bolid – PMT-07e, który obecnie jest na etapie projektowania i budowy będzie zdecydowanie bardziej zaawansowany technologicznie. Bolid będzie o około 50 kg lżejszy od swojego poprzednika, dzięki czemu będzie szybszy i będzie zużywał mniej energii. Redukcja masy zostanie osiągnięta dzięki wykorzystaniu ultralekkiego monocoque z włókna węglowego. Ponadto studenci zastosują w nim system hamowania silnika, który pozwala odzyskiwać energię powstałą przy hamowaniu. Dzięki temu członkowie zespołu zdobędą bardzo cenne doświadczenie w budowie tego typu pojazdów i będą mogli rozwijać bardzo wiele gałęzi krajowego przemysłu, w tym tego opartego na zielonych ścieżkach przemysłu motoryzacyjnego.